Oferta
Oferta

Ładunki ponadgabarytowe

Transport ponadgabarytowy (nienormatywny, ponadnormatywny, wielogabarytowy) odnosi się do przewozów tych ładunków, które wraz z pojazdem lub zespołem pojazdów przekraczają swoimi wymiarami, lub masą określone w przepisach ustawy o ruchu drogowym normy.

Towary ponadgabarytowe są to ładunki których specyfika fizyczna (gabaryty, parametry techniczne, charakterystyka), czy warunki transportu wymagają specjalnego środka i/lub sposobu transportu. Przewozimy je głównie naczepami niskopodwoziowymi czyli z opuszczoną podłogą załadunkową pozwalająca na przewóz towarów wysokich oraz z większą ilością osi co pozwala na wożenie ciężkich ładunków.

Ładunki o większych gabarytach wymagają pilotażu w czasie transportu.

Transport ponadnormatywny jest zatem organizowany w sytuacjach, w których dojdzie do przekroczenia dopuszczalnych dla przewozu ładunków parametrów:

  • 16,5 m długości,
  • 4 m wysokości,
  • 2,5 m szerokości,
  • 42 ton wagi.

Transport ponadgabarytowy – przepisy

Zasady przejazdu pojazdem nienormatywnym systematyzuje między innymi ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym. Ustawa przewiduje siedem rodzajów zezwoleń, zależnych od przekroczenia danych norm odnoszących się do wymiarów, masy lub nacisków osi w pojazdach. Jest do obowiązkowy dokument uprawniający do przewożenia po drogach publicznych ładunków, które przekraczają dopuszczalne normy.

  • Kategoria I – odnosi się do drogi, którą poruszać będzie się dany transport.
  • Kategoria II – są to pozwolenia dla pojazdów wolnobieżnych.
  • Kategorie III i IV – wydawane są na nieco dłuższy okres, wyznaczają głównie wymiary danego pojazdu wraz z ładunkiem.
  • Kategorie V i VI – w tym przypadku dopuszczalna masa całkowita pojazdów wynosi 60 ton.
  • Kategoria VII – znajduje zastosowanie wówczas, gdy parametry ponadgabarytowych pojazdów w zakresie wymiarów przekraczają wymiary podane w opisanych powyżej kategoriach.

Zezwolenie otrzymuje podmiot wykonujący transport ponadgabarytowy i powinno ono zawierać m.in. czas jego trwania, dokładną trasę przejazdu wraz z liczbą przejazdów, informację na temat pojazdu realizującego transport, a także kryteria dostosowania infrastruktury drogowej. Dodatkowo, o ile jest wymagany, należy uwzględnić sposób pilotowania, który został określony w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 2012 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych. W przypadku transportu międzynarodowego trzeba pamiętać, że każde z europejskich państw posiada inne przepisy regulujące zagadnienia transportu ponadgabarytowego, a zezwolenie wydaje kraj, przez który ma być przewożony ładunek.

Aby móc realizować przewozy ponadgabarytowe należy uwzględnić nie tylko wymogi, jakie nakłada na przewoźnika ustawodawca, ale również cały proces logistyczny, na etapie którego planuje się najkorzystniejszy sposób transportu towarów o niestandardowych wymiarach i wadze. Nieodpowiednie działania mogą pociągnąć za sobą dotkliwe konsekwencje finansowe.

Organizując przewozy ponadgabarytowe należy uwzględnić nie tylko obowiązujące przepisy w ruchu drogowym i wymogi prawne dotyczące dopuszczalnych parametrów przewozu, ale również cały proces logistyczny.

Zaczynając od wyboru przewoźnika, poprzez wybór środka transportu, na zaplanowaniu terminów załadunków i dostaw kończąc. Jak widzisz, przewozy ponadnormatywne oprócz spełnienia wymogów określonych w przepisach, wymagają dobrze zaplanowanego procesu logistycznego i trasy przewozu, ze szczególnym naciskiem na możliwe przeszkody pojawiające się na drogach np. mosty i wiadukty (masa pojazdu), czy wąskie drogi.

Żeby wybrać optymalną, należy wziąć pod uwagę, takie elementy, jak:

  • typ, rodzaj ładunku, jego ciężar i wymiary, które zadecydują o wyborze odpowiedniego środka transportu,
  • infrastrukturę drogową,
  • trasę przejazdu wraz z ewentualnymi przeszkodami,
  • aktualne przepisy krajowe oraz zagraniczne (przy transporcie międzynarodowym),
  • DMC i masę całkowitą pojazdów lub zespołów pojazdów dozwolonych na drogach, jakimi ma się odbywać transport.

Przewozy ponadnormatywne najczęściej obejmują maszyny rolnicze, zbiorniki, elementy konstrukcyjne magazynów czy hal, konstrukcje stalowe, ciężki sprzęt drogowy, budowlany oraz górniczy, linie produkcyjne, urządzenia przemysłowe, elektrownie wiatrowe oraz infrastrukturę, na przykład pod postacią wież czy przęseł mostów.

Potrzebujesz szybkiej pomocy w przewozie ładunków?

Zapraszamy do kontaktu. Odpowiemy na wszystkie pytania i zorganizujemy dla Ciebie przewozy.

skontaktuj się teraz
Etapy współpracy
Zgodnie z umową

Etapy współpracy

Informacje o transporcie.

Podaj nam informacje kontaktowe, dane dotyczące ładunku i rodzaju pojazdu, którym ma się odbyć transport.

Poczekaj na wycenę.

Zweryfikujemy wszystkie informacje i jeżeli będą wystarczające otrzymasz wycenę. W innym wypadku skontaktujemy się z Tobą.

Gotowe!

Teraz czas na załadunek i podróż Twojego ładunku do miejsca jego destynacji!

Dziękujemy za zaufanie.

Korzyści
Satysfakcja gwarantowana

Korzyści współpracy z KMLogistics

  • wykwalifikowana kadra zarządzająca,
  • wieloletnie doświadczenie pracowników w organizacji przewozów,
  • indywidualna analiza potrzeb Twojej firmy,
  • optymalizacja wszystkich etapów,
  • dobór najefektywniejszego sposobu dostawy,
  • przejęcie wszystkich formalności związanych z transportem,
  • dedykowany wyspecjalizowany spedytor współpracy z Klientem,
  • stały kontakt i automatyczny monitoring statusu,
  • rozbudowana baza doświadczonych przewoźników,
  • ubezpieczenia na przewożony towar od 100 – 500 tyś Euro.

Sprawdź naszą pozostałą ofertę.

Razem z naszymi doradcami dobierz odpowiednie rozwiązanie do twoich potrzeb.

zobacz więcej
Flota
AUTA KONTRAKTOWE

Flota

Korzystamy z szerokiego wachlarza aut kontraktowych. Przez lata działalności udało nam się wyselekcjonować najlepszych przewoźników, którzy dysponują szeroką gamą samochodów o zróżnicowanym tonażu i kubaturze. Zapewniamy dobór najbardziej optymalnej trasy przewozu oraz rodzaju środka transportu dostosowanego do indywidualnych potrzeb Klienta.

prev
next
POJAZDY

Do 3,5 tony DMC

Ładowność do 1,5 tony brutto, długość do 4,95 metra, wysokość do 2,5 metra. Dostępne w sztywnej lub plandekowej zabudowie. Opcjonalnie na życzenie Klienta możliwość organizacji auta z windą.

POJAZDY

Samochody ciężarowe

Ładowność od 1,5 tony do 16 ton. Dostępne w zabudowie plandekowej lub sztywnej (chłodnia i izoterma). Opcjonalnie na życzenie Klienta możliwość organizacji auta z windą.

POJAZDY

Plandeki, firanki – Mega, Zestawy

Ładowność do 24 ton brutto, długość od 13,6 do 15,4 metra, wysokość od 2,7 do 3,1 metra. Możliwość załadunku do 38 palet euro i kubaturze do 100m3.

POJAZDY

Chłodnie i izotermy

Ładowność do 22,5 tony brutto, długość do 13,6 metra, wysokość od 2,5 do 2,65 metra. Zakres temperatur od -22°C co +30°C. Opcjonalnie, na życzenie Klienta: palety EURO na wymianę, wydruki z termografu na załadunku i rozładunku.

POJAZDY

Platformy rozsuwane

Ładowność do 60ton, długość do 35m, wysokość maksymalna do 4,3m. Opcjonalnie na życzenie Klienta przy większych gabarytach wycena indywidualna dla danego ładunku.

Adres biuro

KMG KMLogistics sp. z o. o. ul. Fordońska 246 85-766 Bydgoszcz, (piętro V)

Rozliczenia, faktury i płatności

Dane dodatkowe

KMG KMLogistics sp. z o. o. ul. Fordońska 246 85-766 Bydgoszcz NIP: 5542970269
pełny kontakt